Altijd gratis bezorging vanaf 20,-

De top 5 slechtste supplementen

De top 5 slechtste supplementen, bcaa, multivitamine, weight gainers, melatonin, mulitvitamine, prullenbak, welke vitamines slecht, welke supplementen niet kopen,

Het plas in de westerse wereld wordt steeds kostbaarder. In Nederland komt dit onder andere door het drugsgebruik maar ook door de grote hoeveelheid supplementen die we nemen die je direct weer uitplast, omdat je lichaam er niks mee kan. Ontzettend zonde natuurlijk. Wat zijn de top 5 slechtste supplementen. Supplementen die schade doen aan het lichaam en/of je portemonnee, omdat je lichaam ze direct uitplast. Laten we beginnen met de top 5 slechtste supplementen.

1. Multivitamine

Dit is waarschijnlijk het supplement dat de meeste mensen slikken, maar wat je in 9 van de 10 gevallen het best gewoon in de prullenbak kan gooien. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste bevat het van alle supplementen die er in zitten vaak (daarom in 9 van de 10 keer) de laagste kwaliteit en er is een enorm groot verschil tussen lage en hoge kwaliteit supplementen.

Neem als voorbeeld magnesium. Toen ik begon met magnesium supplementeren nam ik magnesium oxide. Waarom? Omdat het de goedkoopste vorm was. Maar het enige wat ik ervan merkte was dat ik diarree kreeg, iedere dag. Toen ben ik overgestapt naar magnesium malaat. De diarree stopte en ik merkte dat het het gewenste effect had als spierontspanner, waardoor ik ook minder spierknopen kreeg na een zware work-out. Daarnaast is de opname van deze lage kwaliteit supplementen ook veel lager, bijvoorbeeld bij magnesium oxide is de opname maar 4%, waar de opname van malaat tussen de 50 en 80% is.

Een onderzoek vond bijvoorbeeld dat het slikken van multivitamine hetzelfde met je gezondheid doet als het nemen van een placebo pil. Ook werd er als waarschuwing in dat onderzoek aangegeven dat de hoeveelheden van sommige vitamines erg hoog is en ze bij veel vitamines nog niet weten wat de langetermijneffecten hiervan zijn.

Naast dat ze van lage kwaliteit zijn en er te veel van de vitamines in zitten werken sommige supplementen ook averechts, of beter gezegd ze kunnen niet tegelijkertijd worden opgenomen in je lichaam. Er zijn sommige receptors in je darmen die verschillende voedingsstoffen kunnen opnemen, bijvoorbeeld magnesium en calcium. Wanneer je ze tegelijkertijd binnen krijgt wordt 1 van de 2 altijd uitgeplast. Dus al met al, neem de supplementen los die je nodig hebt en slik ze niet allemaal tegelijkertijd in goedkope multivitamines supplementen.

2. Weight gainers

Ja, ik heb er ook moeite mee. Met aankomen. Veel vrienden van me ook. Toch raad ik altijd iedereen af om te gaan beginnen met weight gainers. Weight gainers zijn namelijk poeders, die je kan drinken met water, met de goedkoopste (voornamelijk) koolhydraten/suikers er in om je helpen aan te komen. Vaak is het een klein beetje eiwitpoeder, met heel veel suiker. Dit gaat je helpen om aan te komen, maar niet om spieren op te bouwen. Het maakt je namelijk voornamelijk dik. Hopelijk ga je ook geen suikerklontjes eten om zo snel mogelijk aan te komen, waarom dan wel wieght gainers? Naast dat het je dik maakt, het je heel de dag moe laat voelen, door de grote insuline piek na het drinken van een weight gainer is het ook nog eens ontzettend makkelijk om goedkopere en gezondere wieght gainers te maken.

Zelf deed ik dit door olijfolie shotjes te nemen, maar je kan ook 100% pindakaas, een banaan en kokosnootolie met melk mixen in de blender en als je het iets minder gezond (maar wel lekkerder) wil maken doe je er chocomelk bij. De vetten van de pindakaas en kokosolie zijn een stuk gezonder dan het suiker in de wieght gainer, hierdoor zal je je fitter voelen gedurende dag en daarnaast zitten er dan ook nog eens meer eiwitten in. Dus blijf weg van de wieght gainers.

3. Melatonine

We gaan van hot naar her, maar heb je wel eens moeite met in slaap vallen? Melatonine is het populairste supplement om dan te nemen. En het werkt, te goed eigenlijk. Het zorgt er namelijk voor dat je afhankelijk wordt voor het supplement om in slaap te kunnen vallen.

Natuurlijk kan je het eenmalig nemen, bijvoorbeeld tijdens een lange vliegreis, maar wanneer je het vaker gaat nemen wordt je lichaam er afhankelijk van en moet je steeds meer gaan nemen voor hetzelfde effect. Daarom staat melatonin in de top 5 slechtste supplementen.

4. BCAA

Oftewel branched chain amino acids, oftewel drie verschillende amino acids; leucine, isoleucine en valine. Wanneer je dit supplementeert doe je dit waarschijnlijk voor het protien synthesis effect, oftewel het creëren van eiwit moleculen. Maar omdat BCAA maar 3 van de 9 amino acids bevat, zoals hierboven beschreven, zorgt dat voor geen of een kortdurige protien synthesis. Daartegenover bevat whey protien alle 9 amino accids, dit zorgt er dus voor dat je lichaam dan meer eiwit moleculen zal aanmaken.

BCAA’s zijn vooral erg populair onder mensen die fasten. Ze denken dat je deze aminozuren kan nemen en nog steeds in een fasted state kan blijven. Helaas werkt het niet zo. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de leucine in de BCAA je insuline ook laat stijgen, waardoor je niet meer in een fasted state zit. Want wanneer je insuline hoog is sla je vet op, andersom wanneer je insuline laag is (en je glucananen hoog) verbrand je vet, dus wanneer je BCAA’s neemt ben je uit de fasted state en verbrand je geen vet meer.

Mocht je nog BCAA’s hebben liggen, neem ze dan in je volgende whey protien shake of bij een maaltijd, dan wordt het goed opgenomen door je lichaam en verhoogt het het eiwitgehalte van deze maaltijd.

5. Caseïne en beef protien

Dit zijn twee verschillende eiwitpoedervormen, die beide niet het kopen waard zijn. Beginnend bij caseïne. Dit nemen mensen bijvoorbeeld voor het slapen, aangezien het vermarkt is als een eiwit dat langzaam door je lichaam wordt opgenomen waardoor je heel de avond niet zonder eiwitten zit. Om twee redenen werkt dit niet. Ten eerste zitten er minder van de verschillende aminozuren (waaronder leucine) in casein protien dan in normale whey protien. Daarnaast is je protien synthesis bij zowel casein als normale whey protien 3-4 uur. Dus dat het beter werkt tijdens het slapen dan normale protien is blijkbaar ook niet zo

Daarnaast heb je beef protien powder. Ze zeggen dat dit van koeienvlees komt waar whey protien van onderdelen van melk komt. Helaas komt beef protien niet van de juiste onderdelen van de koe, die je ook graag in een restaurant kan eten. De goedkope, populaire beef protien poeders zijn namelijk vermalen koeienbotten, hoeven en koeienneuzen. Hier gooien ze dan nog normale eiwitten bij en verkopen het voor een duurdere prijs, geen aanrader dus.

Dus dat was het lijstje met de top 5 slechtste supplementen. Mocht je nog toevoegingen, of vragen hebben laad het hier onder weten in de reactie. Voor supplementen die je wel wil slikken ga naar Smeets & Graas of kijk hier.

Geef een antwoord

Winkelwagen

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Verder winkelen

Invite & Earn

X
Signup to start sharing your link
Signup

Available Coupon

X
Chat met Stefan