• Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Superfoods
  • Leestijd:5 minuten gelezen

Heb je ooit gehoord van Nootropics? De eerste keer dat ik er van hoorde dacht ik “dit is nu typische iets voor in Silicon Valley en ga ik nooit gebruiken”. Het werd namelijk beschreven als smart drugs die je cognitieve functies verbeteren. Ja, het klinkt inderdaad als de lichte variant van dat witte poeder dat ze snuiven in de Wolf of Wallstreet. Een aantal jaar later begon ik ineens steeds meer over Nootropics te horen. Vanuit de Biohacker groep werd er steeds vaker de nieuwste Nootropics gedeeld met de claim dat ze niet schadelijk voor je zijn. Toen ik er meer en meer over begon te horen ben ik er zelf ook onderzoek naar gaan doen en na veel erover te hebben gelezen en geluisterd was ik overtuigd, ik ging Nootropics proberen. Hier lees je alles over de top 5 Nootropics voor meer focus/energie. 

Ik heb nu verschillende van deze cognitieve functie boosters geprobeerd en maak hier een selectie van de top 5 Nootropics voor meer focus/energie. Deze producten zijn het proberen waard wanneer je een gezonde energie en focus booster nodig hebt. Ik heb ze geprobeerd vlak voor de deadline van een tentamen of scriptie, wanneer er een grote stapel werk op mijn bureau lag met een harde deadline, voor een sportsessie en zelfs wel eens op een feestje. Dus leg alles wat je kan afleiden weg want we gaan nu duiken in de wereld van smart drugs (dumdumdumduummm).

5. Vis olie

Eet jij niet 2 keer in de week vis?? Dan ben je niet de enige. Het RIVM en de Hartstichting raden aan twee keer in de week vis te eten, maar 80% van de Nederlanders redt dit niet. Dan komen deze vettige capsules je helpen. Maar naast dat het gezond is voor je hart, je bloeddruk en zelfs ogen, doet het ook wonderen voor je brein. En daarom staat het in mijn lijstje favo Nootropics. 

Vis olie helpt je brein gezond en scherp houden wanneer je ouder wordt. Maar in verschillende onderzoeken werd er ook gevonden dat het je snelle denk skills en je geheugen drastische verbetert. Dit kan je dus supplementeren met 1 gram vis olie-, omega 3- of krill oliepillen per dag.

4. Cafeïne

Cupplements favoriete Nootropics, cafeïne. Natuurlijk horen we hier vaak enge verhalen over, mensen met maag, hart en darm klachten die naar de dokter moeten en een overschot hebben aan cafeïne. Ik heb ook wel eens te veel pre-workout genomen en ik voelde me toen zeker niet scherper.

Ik ga je hier dus ook niet aanraden om het te supplementeren. Wanneer je koffie, thee of/en pure chocolade eet of drinkt zit je helemaal goed. Het wordt aangeraden om niet meer dan 400 mg cafeine per dag binnen te krijgen en in een Cupplement zit ongeveer 100 mg. Wat ik je dus vooral duidelijk wou maken is dat cafeïne in een gezonde dosis echt super goed is voor je focus en energie. Het verbetert je energie, reactietijd, en hersenfunctionaliteiten. Dus drink met mate!

3. Carnetine

Nummer 3 van de top 5 Nootropics voor meer focus/energie. In de timing van supplementen blog werd er ook al gepraat over Carnetine in die magische mix en hier komt het weer terug. Carnetine is een amino zuur dat je lichaam uit zichzelf al produceert. Het helpt bij je metabolisme en energie productie. Maar wanneer je hier nog net iets extra’s van gaat nemen zal het het effect versterken. Daarom is dit mijn nummer drie favoriete Nootropics. Wanneer je het gaat supplementeren merk je namelijk dat je alerter wordt, het verbetert je geheugen en het remt het ouder worden van je brein. Nice spul dus.

Er zijn zelfs studies die hebben gevonden dat je na het dagelijks nemen van Carnetine sneller nieuwe informatie kan leren. Tof toch?

Probeer hier 1000 tot 2000 mg per dag van te supplementeren voor het perfecte resultaat.

2. Creatine

Een van mijn en menig ander sport fanaten favoriete supplement en ook Nootropic. Creatine is het enige wetenschappelijk onderbouwde supplement dat significant bijdraagt aan spiergroei. Het geeft je lichaam namelijk meer energie omdat het meer vocht vasthoudt. Zeker voor vegans is het belangrijk om dit te supplementeren, aangezien creatine vooral in rood vlees zit.

Maar waarom is het dan een Nootropic, wat voor effect heeft het op je hersenen en je focus? Bij mensen die veel rood vlees eten is hier niks over gevonden, maar bij vegetariërs wel… Bij vegetariërs werd er gevonden dat creatine je geheugen en thinkin skills (wat daar ook mee bedoeld mag worden) verbetert. Neem voor dit effect ongeveer 5 gram creatine per dag.

1. Guarana

Ja hoor daar is die dan, de nummer 1 Nootropic. De nummer 1 is voor mij persoonlijk het Braziliaanse besje wat ook in Cupplement zit. Wat zo fijn is aan deze Nootropic is dat er naast cafeïne nog iets anders in zit, namelijk thiamine. Dit zorgt er voor dat het effect van de cafeïne wordt uitgerekt. Ken je de korte energie boost na een sterke bak koffie of energie drank, waarna je ook een energie dal ervaart? De thiamine in Guarana voorkomt dit. Je hebt niet zo een enorme piek maar heel de dag door lang zal je hierdoor meer energie en focus hebben.

Dit zijn ze, mocht je vragen of feedback hebben let us know!

Dit bericht heeft 1 commentaar

Geef een antwoord