Tegenwoordig zijn steeds meer mensen bewust van wat ze eten, alleen misschien nog niet bewust genoeg. Zo is de juiste hoeveelheid aan vitamines en mineralen zeer van belang. Alle vitamines en mineralen hebben samen ontelbare functies. Hieronder bespreken wij de belangrijkste 5 gevolgen van een vitaminetekort en hoe je dit voorkomt.              

1. Haaruitval

De meeste mensen houden van een mooie volle bos haar op hun hoofd. Natuurlijk is je haargroei deels genetisch bepaald, maar er zijn overduidelijk factoren die van invloed zijn op de conditie van je haar. Er is een grote kans dat als je last hebt van dun haar of haaruitval, vitamine B hier een rol in speelt. Specifiek vitamine B8 (biotine) zorgt voor gezonde haargroei en draagt bij aan keratine productie. Niet alleen voor je haar, maar ook voor een mooie huid en sterke nagels is deze vitamine van essentieel belang. Vitamine B8 zit voornamelijk in eieren, melk, verschillende noten en pinda’s. Vitamine B8 is nog geen onderdeel van Cupplement, maar misschien bij een nieuwe blend wel.                                                                                    

2. Kramp

Kramp is vaak de oorzaak van een gebrek aan mineralen. Dit zorgt ervoor dat de zenuwen verkeerde signalen doorsturen naar de spieren, waardoor ze ongecontroleerd samentrekken. De verantwoordelijke mineralen zijn calcium, magnesium en kalium. Deze mineralen verlies je doormiddel van zweten. Als je bijvoorbeeld veel sport/beweegt is het belangrijk dat je deze mineralen voldoende binnenkrijgt. Ze zitten voornamelijk in producten zoals bananen, appels, amandelen en hazelnoten. Ook deze mineralen zijn nog niet in koffie verkrijgbaar, maar wellicht bij een uitbreiding van het assortiment.  

3. Huiduitslag

Rode vlekken, droge huid, huiduitslag, kneuzingen en een vertraagde wondheling. Al deze complicaties op de huid worden veroorzaakt door een gebrek aan zink, vitamine A, B7, D, E en K. Dit laat zien hoeveel verschillende vitamines en mineralen alleen al verantwoordelijk zijn voor een mooie en sterke huid. Wil je alles binnenkrijgen? Dan is een gebalanceerd dieet superbelangrijk! Eet genoeg groente, fruit, noten, zaden, volle granen en producten met gezonde vetten, zoals avocado en zalm! 

4. Tintelingen

Heb je vaak last van tintelingen en een verlamd gevoel, vooral in je handen en voeten? Dit is te wijten aan een tekort aan vitamine B en dan voornamelijk B6, B11 (foliumzuur) en B12. Deze vitamines hebben invloed op je zenuwen, vooral op die vlak onder de huid. Daarnaast kan een tekort kan ook leiden tot depressies en een hormonale disbalans. Hier zit natuurlijk niemand op te wachten! Basic producten zoals spinazie, bonen en eieren kunnen hierbij helpen. Maar ook inktvis, mosselen en oesters zijn een bron van deze vitamines. 

5. Gelige ogen

Je hebt het vast wel eens bij iemand gezien of zelf last van gehad, gelige ogen. Vitamine B12 speelt een essentiële rol bij de productie van het DNA, dat nodig is om rode bloedcellen aan te maken. Een vitamine B12 tekort veroorzaakt daarom problemen bij de productie van rode bloedcellen in je lichaam. De beste manier om genoeg B12 binnen te krijgen is door middel van vis, vlees en melkproducten. Ben je een vegetariër of veganistisch, dan is suppletie een goed alternatief. Cupplement is hier een voorbeeld van. Je krijgt dan door middel van een kop koffie voldoende B12 binnen! 

Conclusie

Zoals je ziet zijn veel lichamelijke complicaties te wijten aan een tekort van B vitamines. Een gebalanceerd dieet is natuurlijk de eerste stap. Maar wanneer je bepaalde restricties hebt wat betreft eten, zijn supplementen een mooie bijkomstigheid. Een kopje Cupplement is daarom een goede start van een gezonde leefstijl! 

Geef een antwoord